Verhuur protocol

Kantoor bewonerszaken

Op de begane grond van de Gravenhorst vindt u het kantoor Bewonerszaken. Hier staan onze coördinator en medewerker Bewonerszaken klaar om u te helpen met al uw vragen. Daarnaast zorgen onze technisch huismeester/conciërge en twee interieurverzorgsters dagelijks tijdens kantooruren voor een veilige, prettige en schone woonomgeving.


Inschrijven

Wilt u zich inschrijven bij de Gravenhorst? Dat kan!
U komt op onze wachtlijst en kunt daarbij uw voorkeur voor een type woning aangeven. De toewijzing van woningen gebeurt op basis van inkomensgegevens.

Er is geen maximale leeftijdsbeperking, echter het gaat hier wel om zelfstandig wonen.

Selectiecriteria

Anders dan bij toegelaten instellingen, zoals woningcorporaties, valt de Gravenhorst als verhuurder in het particuliere segment. De stichting ontvangt geen overheidssubsidie en heeft daardoor de vrijheid om eigen selectiecriteria vast te stellen. Daarbij hecht de Gravenhorst er waarde aan zo transparant mogelijk te werken. Daarom sluiten de gehanteerde uitgangspunten grotendeels aan bij wat in de volkshuisvesting gebruikelijk is.

We zijn niet gebonden aan de Wet Passend Toewijzen, maar handelen altijd vanuit redelijkheid en betrokkenheid. Zo zorgen wij ervoor dat een woning beschikbaar blijft voor wie daar het meest bij gebaat is. Dat betekent bijvoorbeeld dat een sociale huurwoning niet wordt toegewezen aan een welgestelde huurder.

Naast de gebruikelijke basiscriteria kijkt de Gravenhorst ook naar de vitaliteit en zelfstandigheid van de kandidaat - huurder. Wanneer iemand duidelijke, progressieve verschijnselen van dementie of een andere aandoening heeft, waarbij op korte termijn een aanzienlijke zorgvraag te verwachten is, kan dit een contra-indicatie zijn. In zo'n geval wordt altijd samen bekeken welke woonvorm beter aansluit bij de situatie en de toekomstige zorgbehoefte.

Woningaanbod

Wanneer iemand van de wachtlijst een aanbod overweegt, wordt er een intakegesprek ingepland. In dit gesprek wordt verteld om wat voor woning het gaat. Van de kandidaat - huurder horen wij graag wat hij of zij verwacht van het wonen in de Gravenhorst.

Bij dit gesprek worden ook enkele objectieve gegevens gevraagd, zoals een identiteitsbewijs, inkomensgegevens en een verklaring waaruit blijkt dat er geen huurschulden of overlast op het vorige adres zijn. Aansluitend volgt een bezichtiging van de woning. Na afloop bespreken we een bedenktijd met een duidelijke uiterste reactietermijn. 

In principe houden wij de wachtlijst zorgvuldig aan. Toch kan het in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat hiervan wordt afgeweken, bijvoorbeeld bij bijzondere aanvragen of wanneer er op korte termijn meerdere woningen vrijkomen. In die situaties wordt een flexibeler toewijzingsbeleid toegepast, maar dit gebeurt altijd zorgvuldig en uitsluitend na een bestuursbesluit.

Acceptatie van de woning

Wanneer de kandidaat - huurder besluit de woning te accepteren, volgt een uitnodiging voor het ondertekenen van de huurovereenkomst. Dit kan alleen plaatsvinden zodra alle benodigde gegevens volledig zijn aangeleverd en gecontroleerd. Daarnaast geeft de nieuwe huurder toestemming voor een automatische incasso voor het innen van de huur, zodat betalingen eenvoudig en veilig verlopen.

Wij gaan zorgvuldig om met persoonlijke gegeven. Conform de richtlijnen van de AVG kan het persoonlijke dossier - op afspraak - altijd worden ingezien.


Borg

Binnen de Gravenhorst is een borg verschuldigd van € 510,- welke bij het goed verlaten van de woning aan het eind van de huurperiode, wordt terugbetaald. De eerste maandhuur of deel daarvan en de borg dienen betaald te zijn alvorens de sleutels worden overhandigd.


Betrekken van de woning

Zodra alle administratieve zaken zijn afgerond, de betalingen zijn voldaan en de ingangsdatum van de huur nadert, wordt in overleg een afspraak gemaakt voor de sleuteloverdracht. Vanaf dat moment kan de nieuwe bewoner de woning in gebruik nemen en starten met het inrichten van het nieuwe thuis.

Om alles goed te laten verlopen, krijgt de bewoner één week de tijd om eventuele mankementen die bij de oplevering over het hoofd zijn gezien, door te geven. Dit kan eenvoudig per mail of persoonlijk bij de huismeester of kantoor bewonerszaken.

Klachten

Wij vinden het belangrijk dat bewoners zich gehoord en serieus genomen voelen. Daarom gaan wij zorgvuldig om met alle klachten en meldingen.

Klachten over de woning

Deze kunnen te allen tijde worden gemeld bij kantoor bewonerszaken. Wanneer de klacht ondanks eerdere acties blijft bestaan of onvoldoende wordt opgelost, kan de huurder zich schriftelijk wenden toet het bestuur.

Klachten over woonoverlast

In eerste instantie vragen wij de huurder om, indien mogelijk, zelf het gesprek aan te gaan met de veroorzaker. Wanneer dit niet lukt of niet tot de gewenste oplossing leidt, kan de klacht bij de huismeester of bewonerszaken worden gemeld. Indien bemiddeling onvoldoende resultaat oplevert, kan de huurder zich ook hier schriftelijk wenden tot het bestuur.

Overige klachten

Sommige klachten vallen buiten de verantwoordelijkheid van de Gravenhorst. Denk bijvoorbeeld aan zaken rondom HVC, buitenverlichting of verkeershinder. In dat geval verzoeken wij de huurder om rechtstreeks contact op te nemen met de betreffende organisatie of instantie.

Ons uitgangspunt is altijd: klachten serieus nemen, helder communiceren en samen werken aan een oplossing.

Stichting de Gravenhorst - Dubbeldam

Stichting de Gravenhorst – Dubbeldam (1969) is een stichting zonder winstoogmerk en is eigenaar van het wooncomplex De Gravenhorst in Dubbeldam te Dordrecht.

De stichting is te kenmerken als een ‘niet toegelaten’ instelling waarmee aangegeven wordt dat zij geen woningcorporatie is. Zij verhuurt 130 appartementen aan senioren vanaf 55 jaar.
Daarnaast verhuurt zij op de begane grond van het complex een aantal bedrijfsruimten aan zorg en welzijn gerelateerde organisaties zoals het Gezondheidscentrum Dubbeldam en het Wijkcentrum De Troubadour.

Het staat bewoners vrij om van de activiteiten van het wijkcentrum gebruik te maken. Maandelijks worden bewoners geïnformeerd over de activiteiten door het wijkcentrum.


Het appartementencomplex bestaat uit 130 woningen, waaronder tweekamer (vallen binnen de huursubsidiegrens),  tweekamer plus, driekamer, driekamer plus woningen en een 12 tal luxere dakappartementen, welke gerealiseerd zijn in de renovatie van het complex in 2016-2017.


De Gravenhorst is een gewilde plek om te wonen, dichtbij diverse voorzieningen en openbaar vervoer. Het complex biedt door de invulling van de begane grond ook meer dan voldoende mogelijkheden voor de bewoners opdat zij langer zelfstandig kunnen blijven wonen.


De Gravenhorst | Vijverlaan 1002 | 3319PK | Dordrecht | 078-6161122

© 2025 All rights reserved